Publicat în Verba volant...

Impresii

Rar, dar chiar rar, mă apucă să îmi dau cu părerea despre o carte, un film sau un serial. Nu prea îmi stă în obicei să fac recomandări, de multe ori experiența personală își spune cuvântul; ce mie îmi transmite o stare sau un anume mesaj, la alții ar putea ajunge exact opusul. Așa că de cele mai multe ori păstrez impresiile pentru cei foarte apropiați sau doar pentru mine. Azi însă nu mă pot abține… Pentru că…pentru că, mai bine fac o mică introducere.

Trăim vremuri cel puțin interesante. Oriunde îți îndrepți privirea, rămâi surprins sau impresionat de rezultat, nu trebuie să fii expert într-un anumit domeniu ca să înțelegi asta. Nimic nu mai este ceea ce pare, nimic nu mai este cum a fost odată, pe plan politic, social, cultural, economic, stiintific, fără indoială adaug chiar și planul personal, dar aici îmi rezerv dreptul de a fi subiectivă. Anul acesta am simțit mai intens ca în alte dăți schimbarea. Poate din afară să fi părut nesemnificativă, statică, adică cu alte cuvinte ne-schimbare, sau moderată, dar mie a reușit să îmi tragă niște semnale de alarmă. Pentru că în ultima vreme m-au preocupat anumite concepte, iar timpul galopant mi-a permis cu zgârcenie să mă opresc din când în când mai mult ca altădată (surprinzător!) asupra lor. Nu am renunțat la convingeri vechi, cum adeseori se întâmplă, dimpotrivă, s-au consolidat mai bine. Unele s-au definitivat, altele au luat contur vag, câteva s-au strecurat pe neașteptate. Cum starea premergătoare era la îndemână, a fost foarte ușor să mă las atrasă de câteva noțiuni prezentate în 2 seriale ce mi-au ieșit în cale în această toamnă. La început le-am privit cu reținere, ca apoi să mă cucerească de tot. Pentru că te trimit departe, dincolo de imaginație, totodată te țin fixat într-o realitate palpabilă, de netăgăduit, chiar dacă ești constient că este doar ficțiune. Ar fi fost normal și corect să nu le amestec, dar nu mă pot decide la care să mă opresc mai întâi. Deși nu au legătură unul cu altul, subiectele sunt la fel de contrariante, te incită și într-un final te pun pe gânduri. Westworld și The Young Pope ar putea deveni dacă lumea ar fi sinceră, unele din cele mai controversate serii tv din 2016, tocmai pentru că ridică probleme de conștiință spre care, din varii motive, nu mai avem capabilitatea să ne aplecăm în aceasta epocă ce se derulează cu viteză abracadabrantă. Înaintăm cu viteza luminii dar pierdem din aptitudinile bazice care ne definesc ca oameni.

Le-am urmărit în paralel, câte 10 episoade fiecare și mi-a fost tare greu să mă desprind de mesajul fiecarui episod lăsat în urmă. Nu îmi stă in fire să atribui unui film mai mult decât vrea să fie. Dacă după ce termin o carte pot privi dubitativ undeva în zare cu gândul aiurea purtat de mesaj, cu un film sau serial, nu prea mi se întâmplă, dar conceptele din aceste 2 serii sunt mind-blowing, nu m-am mirat că am avut nevoie de recuperare și o îndelungată procesare.

Westworld, bazat pe un film din anii `70, tratează cu compexitate și în același timp cu subtilitate cele mai profunde și recurente teme existențiale ale umanității (conștiința de sine, iluminarea, moralitatea, liberul arbitru, căutarea sinelui, dar și dezumanizarea, depăsirea condiției, haosul, dezolarea). Pe de o parte ai umanitatea, de cealaltă inteligența artificială creată cu mare artă tot de omul superior. Sunt momente când chiar ei, oamenii, sunt antagoniștii în povestea asta; cu atât mai mult te intrigă firul istoriei. Ființele artificiale au un script elaborat și implementat cu grijă în program de către creatorii parcului de distracții unde se desfășoară acțiunea. Sunt activați sau dezactivați după buna dispoziție a creatorilor, câțiva dintre ei detașându-se din mulțime datorită caracteristicilor speciale… Interacțiunea om-robot este uneori șocantă, brutală, nejustificată.

”-I see that you`ve already met your makers.

-They don`t look like gods.”

De cele mai multe ori, după vizionare, te trezești că te întrebi: oare viața mea e un scenariu trasat cu ingeniozitate de cel ce deține supremația (oricine ar fi el)? Oare niciuna din acțiunile mele nu este generată de propria voință? Da, te trezești pur și simplu întrebându-te asta. De multe ori am asistat la derularea evenimentelor din viață ca un spectator, ca și cum altcineva trage sforile și da, mă întreb, oare cine? Incertitudinea generată de povestea din Westworld se activează de tot urmărind The Young Pope, sub magistrala semnătură a lui Sorrentino. Tânărul Papă, sofisticat, orfan de origine americană, fumător pasionat care bea coca cola zero de cireșe și îndrăgește un cangur lăsat liber prin grădinile Vaticanului, amator de fitness și biliard, arogant pe alocuri, dezarmant în alte situații, om ce pune la îndoială divinitatea cu care are o relație specială totuși, similară cu cea a unui sfânt. Un sfânt ce vine în apropierea omului de rând, contrariindu-l. Refuză să își arate imaginea, amână discursurile publice, suferă acut de sindromul abandonului, este capabil să întrețină însă relații armonioase cu cine nu te aștepți, se întoarce spre umanitate când crezi că o respinge cel mai tare. Când este pur și simplu Lenny, când este His Holiness…

”-Do you believe in God?

-I…yes, I do.

– I don`t. Those who believe in God don`t believe anything.”

Fiecare caracter din The Young Pope este bine conturat, fiecare are un bagaj cu care vine in poveste, secretarul de Stat, cardinalul Voiello te cucerește cu replicile cuvioase, ambiția ce îl motivează și sinceritatea debordantă, Sister Mary sau Ma, ce i-a urmarit îndeaproape evoluția lui Lenny și apoi a tânărului papă, este misterioasă uneori, dar iubitoare și mereu prezentă, chiar și din umbră, Sofia, responsabila de marketing care deși contrariată la început de ciudățeniile noului papă, ajunge în final să îi accepte tarele cu care a venit la Vatican.

În rest, ambele transmit o atmosferă suprarealistă, au o distribuție măreață, Anthony Hopkins, Jude Law, Diana Keaton, Ed Harris etc., un scenariu inteligent excelent conceput, o coloană sonoră excepțională și o punere în scenă fantastică. Este practic imposibil să nu te atingă măcar la un anumit nivel. Vă las să descoperiți singuri. Enjoy!

11 gânduri despre „Impresii

  1. Și eu vreau să văd Tânărul Papă. Am ratat începutul pe HBO, am văzut câteva secvențe din episodul 3, și m-a prins imediat, e provocator chiar dacă subiectul este delicat și poate genera reacții negative printre „consumatori”!!!

    Apreciat de 1 persoană

  2. Draga mea, gând la gând! Am văzut doar tânărul Papă și o idee din film mi-a rămas bine fixată în mine. Ideea este: Ce înseamnă să te rogi? Ei bine, el a redefinit noțiunea de a te ruga în sensul că nu trebuie efectiv să te rogi de divinitate să-ți ofere lucrul dorit ci pur și simplu să meditezi în cel mai sincer mod cu putiință asupra problemei căreia îi dorești rezolvarea. Această meditație atrage după sine și rezultatul dorit. Multumesc pentru cealaltă recomandare. Te îmbrățișez cu drag!

    Apreciat de 1 persoană

  3. Din Westworld am văzut cu interes câteva episoade, dar e păcat că am pierdut câteva și am renunțat să mă mai uit. De aceea nu-mi place să urmăresc seriale care necesită vizionarea în ordine a fiecărei părți. Dacă le-ar da toate odată, ar fi altceva. 😉

    Apreciat de 1 persoană

  4. Eu am terminat „The Affair”. Ti-l recomand, acum ma voi apuca de cele doua, am asteptat sa ma uit la sezoanele intregi, plus, ca a mai fost si Gilmore revival, Divorce, so, abia acum le-a venit randul. Abia astept 😀

    Apreciază

    1. Merci, The Affair l-am vazut acum ceva vreme. Intens, dar un clișeu in sine. Cred ca dupa o varsta nu ma mai atrag anumite seriale, Gilmore urmărește junioara mea si nou si vechi… ce sa-i faci, îmbătrânesc, altul e publicul ținta. De Divorce nu am auzit…

      Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

