Publicat în Verba volant...

Fascinația științei

CatsFizica, fascinantă ramură fundamentală a științei care m-a subjugat chiar de la primul curs în gimnaziu. Norocul a fost să am ca profesor un om complex, uman, nu așa cum se dovedeau a fi restul profesorilor (matematica a și fost un coșmar din acest motiv), drept pentru care am fost surprinsă să constat că de fapt mintea mea nu era limitată, ba dimpotrivă, era deschisă la o serie întreagă de lucruri noi, nebănuite și în totalitate dispusă să le absoarbă. A reușit cu substanță să ne facă și pe noi să o îndrăgim. Așa am ajuns eu să înțeleg la modul general fizica mecanică. Nu am aprofundat-o în particular, a devenit complicată și destul de abstractă pe măsură ce avansam și oricum am urmat o altă orientare. Mi-a deschis însă ochii spre o lume inaccesibilă, un univers plin de opoziții, marea întrebare fiind: Există oare o contradicție între lumea spirituală și cea științifică?

Treptat, am ajuns să dau un cu totul alt sens lucrurilor ce mă înconjoară. Conștient, m-am dirijat spre o stare analitică permanentă, cu rezerva dreptului de a nu accepta cu ușurință ceea ce vine ca impus de dogme, normalitate sau ”că așa trebuie”. Au început să răzbată frământările, întrebările, dilemele, îndoilelile. În ce să cred?! Divinitate sau știință? Se pot ele îmbina armonios? În principiu, cred că natura lui Dumnezeu și nota lui distinctivă, sunt dincolo de cuprinderea minții umane, sensul divinității pentru mine transcende înțelegerea, așa cum o definim noi în viața de zi cu zi. Entitatea aceasta la care ne raportăm de cele mai multe ori este un concept complex și greu de pătruns și dacă mă hazardez, chiar nedemonstrat, încât nu îmi rămâne decât să privesc cu scepticism datul universal valabil pentru majoritatea. Ce îmi scapă printre degete, nu pot cuprinde…

În urma unor experiențe personale, am ajuns la convingerea că, indiferent de cum e prezentată lumea și raportul ei cu divinitatea, există un dezechilibru abrupt între explicațiile științifice și credințele religioase. Cu toate acestea fac parte din categoria mică (sau mare?) care la sfârșit, poate dubita: Bine, bine, știm care e teoria (susținută și explicată de astrofizicienii teoreticieni) a formării universului, am auzit cu toții de Big Bang (da, da și de seria televizată, dar acum fac o cu totul altă referire), în mare avem cu toții o noțiune despre planete, galaxii, materie, asteroizi sau spațiu. Totuși, este posibil oare ca în spatele acestei creații colosale, minuțios elaborate, clar definită de specialiști, să fi existat o forță superioară supremă ce a dat scânteia? Pentru că o stare contrară nu îmi dă pace, ea fiind în strânsă legătură cu  întrebările pertinente: Ce a fost înainte totuși? A fost ceva, cineva? Nu știu prea bine de ce, dar cred cu tărie că tot știința va găsi răspunsul corect.

Trăim în lumea marilor descoperiri, știința ne ajută în fiecare zi să curpindem cu mintea lucruri noi, să găsim răspunsuri acolo unde în trecut rămânea doar un ecou. Efortul susținut al experților este impresionant, iar pentru amatori poate părea uneori abracadabrant. Să nu mai menționez viziunea cataclismică și reacția ilogică bazată pe raționamente false ale unui grup de oameni, când a fost pus în funcțiune Acceleratorul de Particule LHC de la CERN, în 2008.

atlasUrmarea a fost generarea unei temeri de proporții în lumea largă, pe când eu citeam „mind-blowing news” în 2012 despre descoperirea boson-ului Higgs (ce așa de plastic a fost supra-denumit și „particula lui Dumnezeu”), singurul regret fiind acela că nu sunt suficient de aptă să particip într-un fel, chiar și infim, la cel mai revoluționar experiment din lumea fizicii particulelor. Ăsta a fost momentul acela când mi-am dorit cu ardoare să fiu o muscă pe perete… Vocile panicate susțineau chiar că, odată experimentul realizat, o gaură neagră s-ar crea, fenomen ce va fi capabil să ne înghită planeta.

Am urmarit evoluția, anomaliile, testele, experimentele și pe bună dreptate am avut sentimentul că asist la cea mai mare descoperire vazută de om până acum.

Și ca să ajung acolo unde vreau să port discuția de fapt, zilele trecute „răsfoiam” paginile bugetelor alocate de Comisie și dintr-una în alta, am ajuns la ce proiecte mai finanțează sau a finanțat ea în ultima vreme. Mi-au atras atenția cele care susțin dezvoltarea economică sau socială din țară. Îmi ajunseseră deja la urechi știrile despre proiectul de talie internațională în domeniul fizicii, găzduit de țara mamă, dar din varii motive, nu acordasem o mare importanță, în ultima perioadă alte interese m-au acaparat. Acum în schimb, am devenit foarte atentă și nu pentru că striga patriotismul din mine, dar cum să nu fii impresionat că în viitorul apropiat vor avea loc experimente de proporții uriașe ce vor avea un impact surprinzător la nivelul cercetărilor științifice din fizica nucleară. Extreme Light Infrastructure (ELI-NP), proiectul paneuropean susținut financiar de Fondul european de dezvoltare regională mi se pare exact așa cum îl numesc specialiștii: ground breaking!

Mă risc (sper să nu plictisesc) și vă las să descoperiți detaliile succinte despre proiect și finanțare, despre statele implicate și instituțiile care coordonează proiectul pe pagina dedicată. Tehnicalitatea acestor lucruri îmi scapă și invariabil sfârșesc prin a mă pierde în amănunte ce mă depășesc, uite, de aia nu țin eu bugetul casei…

laserulMă întreb acum: oare gândirea rațională ne distruge sufletul sau ne poartă pe culmile înaltelor descoperiri fără echivalent până în ziua de azi în lumea științifică? Nu aș vrea să rămână la stadiul retoric, pentru că m-ar ajuta să văd mai clar ce viziune au românii din țară despre acest proiect, cum au reacționat oamenii de rând (a se citi din cu totul alt domeniu decât cel științific sau politic) când li s-a dat vestea că la câțiva kilometri de București se va construi cel mai mare laser din lume? Reacția generală a fost similară cu aceea când s-a anunțat crearea Acceleratorului de lângă Geneva? Consecințele sunt percepute și de data asta ca fiind catastrofice? Sunt românii conștienți de acest breakthrough laborios? În mediul academic se vehiculează ideea că spiritul proiectulului este inovator și stimulant, va genera sute de locuri de muncă, va aduna la un loc experți din lumea întreagă și va contribui la descoperiri radicale în universul fizicii.

Cum nu am avut răbdare (admit!), am dat o căutare scurtă pe Mediafax să iau pe cont propriu pulsul națiunii un pic,  aici. Cum e de prisos să mă angrenez într-o perorație exhaustivă înainte de a avea opinia generală, închei doar cu o frază ce îi aparține directorului tehnic al proiectului, dl. Dr. Răzvan Popescu: „Lumea științei este o lume fără frontiere.” După umila mea înțelegere, sintetizează întregul adevăr, cu sensul dublu ce reiese din ea. „Fără frontiere”, cum unește cercetărori din lumea largă – granițele devin interșanjabile și „fără frontiere”, cum descoperirile în urma acestor experimente vor fi doar o frântură din adevărul absolut spre care tindem toți mai mult sau mai puțin.

Întotdeauna va mai fi ceva ascuns al cărui sens îl vom căuta continuu!

Surse foto: arhive Science et Vie si euro-stiri.ro

13 gânduri despre „Fascinația științei

  1. Știi că mi-a plăcut fizica în liceu? Tare de tot. Fiindcă aveam cel mai „buunn” profesor din școală. Numai când îl vedeam mă apuca o pasiune nedeslușită să învăț despre tot felul de experimente. Avea el o plăcere deosebită să ne tot amenințe cu experimentul „frecatul”, cum se electrizează părul unei pisici, de exemplu. Și după atâția ani, la reuniunea de 20 ani, tot cu ăla ne amenința. Deh, meteahnă veche. 😉

    Apreciat de 1 persoană

  2. Spre rusinea mea, dar cu atat mai mare meritul articolului tau, abia acum aflu ca cel mai puternic laser din lume se asambleaza la nici 20 de km
    de mine. Voi urmari cu interes proiectul stiintific si, netagaduit, scrierile tale mereu frumoase si cu talc.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

